Hoe trek je meer deelnemers aan voor je webinar?

.

.

Optimaliseer de opkomst van je webinar
met doordachte methoden

Het is één van de grootste angsten van een contentmaker…..

Wat als je besluit om een webinar te organiseren, je neemt de tijd om een fantastische en waardevolle presentatie te maken, je meldt je aan op de dag van het webinar, en niemand verschijnt?

Misschien maak je al gebruik van webinars om je mailinglijst te laten groeien, bekendheid op te bouwen, dan wel te verbinden met je doelgroep. Of misschien begin je net te overwegen om ze toe te voegen aan je marketingmix.

Hoe dan ook, waarschijnlijk heb je één grote vraag – Hoe krijg je mensen die zich aanmelden? Wat is de beste manier om een goed publiek te krijgen?

Het promoten van een webinar vergt wel wat werk, er is helaas geen magie of tovenarij voor. Het vereist gewoon solide, constante inspanning tijdens de promotieperiode.

.

Blogs en websites: Maak altijd eerst gebruik van je eigen blog of webpagina om te vertellen over je webinar. Je kunt niet volledig vertrouwen op automatisch gegenereerde pagina’s van webinar services om alle details weer te geven – sommige webinar services beperken de hoeveelheid ruimte die je kunt gebruiken voor biografieën van de gastsprekers, bullet points, afbeeldingen enzovoort. Het is dus een goed idee om een blog of webpagina te maken waar je jouw webinar kunt promoten. Geef heldere uitleg over ‘het doel’, beschrijf de voordelen van deelname, en creëer een link naar de aanmeldingspagina.

.

E-mail: Stuur meldingen over je webinar naar je e-maillijst. Follow-ups en herinneringen zijn sterk aanbevolen – soms moeten abonnees een bericht meer dan eens horen. En zoals met alle e-mail marketingcampagnes, het geheim is om ervoor te zorgen dat je e-mails meer zijn dan alleen verkooppraatjes. Vertel verhalen, deel nuttige informatie en gebruik testimonia om je product of dienst interessant te maken (ook voor de mensen die niet geïnteresseerd zijn in je evenement).

Social media: Promoot je webinar zo uitgebreid mogelijk via social media sites zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram. Wees niet bang om meer dan één keer je evenement te posten – iedere keer als je over je webinar vertelt zal je steeds weer andere mensen aanspreken. Als je sociale platform groepen hebt waar het promoten van webinars en evenementen is toegestaan (zorg ervoor dat je de kleine lettertjes leest om er zeker van te zijn) dan kun je overwegen om je webinar via deze groepen te promoten. Zorg ervoor dat je een vertrouwd lid van de groep bent voordat je begint met promoten – meld je dus niet aan om vervolgens meteen te beginnen met promoten.

.

Forums: Als je lid bent van Instagram of LinkedIn, forums of andere online communities, dan kun je je webinar ook in die groepen promoten. Zoals altijd, check eerst goed de regels. Sommige groepen hebben strikte regels en is het niet altijd toegestaan om een evenement te promoten.

.

Podcasts: Als je je eigen podcasts host, zorg dan dat je de datum en tijd van je webinar kenbaar maakt aan jouw luisterend publiek. En als je vrienden en collega’s met podcasts werken vraag dan of zij bereid zijn om jouw webinar te promoten, maak daar dus gebruik van.

.

Video: Als video iets is waar je goed in bent, dan kun je korte promotie video’s gebruiken om over je webinar te vertellen. Benadruk “het doel” en vertel over de voordelen van deelname. Je kunt zelfs een korte “sneak peek” geven om mensen te laten zien hoe waardevol je webinar zal zijn.

.

Visuele hulpmiddelen: We leven in een tijdperk van visuele marketing. Visuele hulpmiddelen kunnen je helpen om je webinar nog krachtiger te maken. Overweeg badges, pas infographics of andere beelden toe die de aandacht van je publiek trekken, en verleidt hen om door te klikken naar je aanmeldpagina. Zet je foto’s op Pinterest, Instagram, Facebook en andere visuele platforms (en voeg links toe naar je aanmeldpagina waar mogelijk).

.

Flyers: Overweeg het gebruik van ouderwetse papieren flyers om je webinar of evenement te promoten – vooral als je publiek lokaal is. Denk aan publieke locaties zoals supermarkten, culturele centra, sportscholen, co-working spaces en andere plaatsen die een bulletinboard bieden voor flyers en visitekaartjes.

.

Partners en affiliates: Reik uit naar affiliates en strategische partners om je te helpen bij het adverteren van je webinar. Als je aan het einde van je webinar een (betaalde) aanbieding presenteert, zorg er dan voor dat je affiliates krediet krijgen voor de verkoop door het bijhouden van hun referrals via hun affiliate code.

.

Evenement vermeldingen: Veel lokale kranten, tijdschriften, websites en blogs bieden gratis evenement kalenders. Ontdek de mogelijkheden of je je webinar of evenement kan vermelden op deze kalenders, vooral als je weet dat een bepaalde agenda wordt bezocht door jouw doelgroep.

.

Bied een webinar aan als bedankje: Als je je mailinglijst of social media volgers vraagt om iets te voor je te doen (bijvoorbeeld het invullen van een enquête, het rondvertellen van een verkoop, enzovoort) dan kun je een gratis webinar aanbieden om hen te bedanken. Het is een geweldige manier om je dankbaarheid te tonen (en het stelt je ook in staat om een diepere verbinding te maken met je publiek).

.

Gebruik tijdens productlanceringen: Je kunt gebruik maken van de reacties die je ontvangt tijdens het lanceren van je product of dienst om mensen uit te nodigen voor je webinars en evenementen. Je kunt zelfs gebruik maken van webinars om een mailinglijst op te bouwen voor een volgende lancering. Als iemand zich aanmeldt voor een webinar over een bepaald onderwerp, dan kun je ervan op aan dat ze waarschijnlijk open staan voor het ontvangen van toekomstige promotionele e-mails over een product of dienst die over hetzelfde onderwerp gaat. Doe er je voordeel mee tijdens het lanceringsproces.

.

Vraag jouw gastsprekers te helpen: Als je gastsprekers hebt uitgenodigd om samen een webinar te geven, vraag hen dan om je te helpen promoten. Maar ga niet overboord, dat wel. Ik heb onlangs gezien dat sommige mensen gastsprekers opdracht geven om hun evenementen uitgebreid te promoten (zelfs als gastsprekers hun (onderwijs)tijd doneren). Dit is een goede manier om je gastsprekers kwijt te raken. Dus gebruik je verstand – vraag het beleefd, en behandel hun extra promotie als een speciale bonus. Het is geweldig als je het voor elkaar weet te krijgen, maar reken er niet op, en eis het vooral niet.

Dus, werk hard, promoot op creatieve wijze en geniet van het succes! Onthoud dat elke presentatie een leermoment is. Blijf experimenteren, ontdek wat het beste werkt voor jouw publiek en laat je webinars steeds beter worden. Veel plezier met je webinars en blijf inspireren!

.